Měsíc férových cen a Pura Vida: Poznej, co všechno se skrývá za cenovkou tvých oblíbených legín
Chápeme. Pohled na některé visačky, které se houpají u tvých vysněných kousků, ti někdy může přivodit lehký šok. Jenže kvalitní a poctivá práce něco stojí, a proto tě dnes chceme seznámit s akcí zvanou Měsíc férových cen. O co se jedná a co všechno se skrývá pod cenou našeho oblečení?
Měsíc férových cen
Měsíc férových cen je akcí, která probíhá letos v listopadu. Jejím cílem je podpořit české tvůrce a lokální značky. Jednotliví prodejci a výrobci pak ukazují, co všechno stojí za vznikem finální ceny, a také se svými zákazníky sdílejí důvody, proč by u nich měli nakupovat. A jak poznáš, kdo se do této iniciativy zapojil?
Pokud během listopadu najdeš na svém oblíbeném e-shopu či u některého z tvůrců symbol písmena F, pak jsi na správném místě. Na sociálních sítích se pak nejčastěji setkáš s heslem #mesicferovychcen. A proč jsme se do iniciativy zapojily i my, holky z Pura Vidy? Inu, i když jsme hravé, nerady hrajeme nějaké povrchní prodejní hry. Moc dobře si uvědomujeme, co všechno stojí za výrobou i cenou našeho oblečení, a právě dnes se o to s tebou chceme podělit.
Proč nakupovat od lokálních tvůrců
Než tě zasvětíme do tajů vzniku tvých oblíbených legín včetně všech nákladů, chtěly bychom se s tebou ještě na chvíli pobavit o důležitosti lokálních značek. Svým nákupem podpoříš malou firmičku, která se rozhodla splnit si svůj sen a přinést ti to nejlepší, co sama dokáže vyprodukovat, a také přinášíš zisk přímo do domácího rozpočtu. Nemluvě o tom, že šetříš životní prostředí, protože tvůj vysněný kousek oblečení za tebou nemusel letět přes polovinu zeměkoule.
Jsou ale i další faktory, které stojí za to vzít v potaz. Třeba i férové odměňování všech, kteří se na procesu výroby podíleli. Velké a mezinárodně známé módní značky se velmi často zaměřují na takzvanou fast fashion, která je postavená na rychlovýrobě oblečení za velmi nízkou cenu. Otázka však zní, zdali a kolik dostaly švadlenky zaplaceno, případně v jakých podmínkách pracují. Nenech se také zmást aktuálně velmi populárním greenwashingem, ke kterému právě některé z těchto gigantických značek přistupují. Zkrátka a dobře raději sázej na lokální značky, pátrej po složení výrobků a zjisti si, jestli dané firmy skutečně „hrají fair play“.
Pura Vida legíny: Od první nitky až po šťastnou zákaznici
Nyní konečně nastal čas poodhalit ti pomyslný závoj naší produkce a zasvětit tě do celého procesu výroby od vize až po tisk visačky. Hned na začátku stojí Petra a Petruccya, které vybírají ten nejlepší a nejjemnější materiál, jenž potěší oko a pohladí tvou sedinku. Petruccya také v hlavě (i na papíře) vytváří vizi legín a jejich design. Jakmile dají holky dohromady materiál a vzhled legín, přichází na řadu vzorování. Poté se do procesu zapojí takřka celý Pura Vida tým, který legíny zkoumá, nosí, testuje a následně schvaluje. Po prvotním schválení se legíny graficky rozpracovávají do velikostí a nastává druhé kolo vzorování. Až když se legíny schválí ve všech velikostech, je na poli návrhu vyhráno.
Pokud si říkáš, že tím celá legrace končí, pak jsi na omylu. Na řadu totiž přichází naše Alča, která má na starosti nastříhání látky na jednotlivé kusy, což dělá ručně. Legíny se skládají ze čtyř částí, které je potřeba s ohledem na co nejmenší prostřih vyskládat na látku, obkreslit a nastříhat. Zatím ještě bílé pasy a nohavice legín pak přistanou do klína Michalovi, který je kus po kusu sublimuje. To si můžeš představit jako proces, kdy se jednotlivé střihy přikládají na potištěný přenosový papír, který se odvíjí z role a společně s nastříhanými legínami putuje dál do zažehlovacího lisu. Zde za pomoci vysoké teploty a tlaku dojde k přenesení motivu z papíru na látku a sublimační papír proložený kusy nyní již barevné látky se opět navine do role. Do akce se vrací naše střihačka Alča, která celou roli rozmotá, jednotlivé kusy látky z papíru strhá, zkontroluje a zkompletuje dle motivu do balíčků. Na závěr této fáze se do dění zapojí švadlenky, které opět berou obleček pěkně kousek po kousku a na strojích jej sešívají.
Marketing a promo se také počítá!
Jak by řekl Horst Fuchs, to stále není všechno, přátelé. Do finální ceny se kromě výše uvedeného procesu, materiálů, nákladů na stroje, dopravu a nejrůznější energie, včetně té lidské, počítá také marketing a promování našich produktů. To znamená, že po vytvoření každé nové kolekce nás čeká plánování a organizace focení, což zahrnuje i služby profesionálního fotografa. Práce našeho IT specialisty, který pak jednotlivé kousky nahodí na web, rovněž něco stojí a nesmíme také zapomínat na zákaznickou podporu, kterou u nás nezastřešuje plechová paní, ale naše boží holky Lenka, Kristy a Jane.
Co oči nevidí, (prý) peněženku nebolí
Nyní už víš, co všechno se skrývá za výrobou tvých oblíbených legín, nicméně je toho ještě spousta, co zůstalo nevyřčeno. Třeba že správa e-shopu má také svou cenu, a stejně tak práce na sociálních sítích. Zkrátka nic není zadarmo, i když se to tak na první pohled může zdát. Proto je tak důležité dbát na kvalitu více než na kvantitu. Obzvlášť v dnešní době, kdy na sebe prakticky každý druhý kousek v obchoďáku strhává pozornost červeným nápisem SLEVA.
Nepřivírej oči nad nízkou cenou a raději zaměř svůj zrak na složení oblečení a především na jeho původ. Protože některé věci nejsou vidět a legíny ti svůj příběh nejspíš nepoví. Proto jsme tu my, abychom jej odvyprávěly za ně.